Masih ramai yang tidak tahu
bagaimana untuk memohon penukaran pindahmilik hartanah tanpa perlu menggunakan
khidmat Ejen Hartanah.
Jika anda diberikan sesuatu
hartanah oleh ahli keluarga atau sesiapa sahaja, anda boleh menukar hak
pemilikan hartanah tersebut dengan sendiri bagi menjimatkan kos.
Tahukah anda, sesuatu dokumen
hak pemilikan atau geran hartanah adalah seperti Kad Pengenalan / Sijil Surat
Beranak.
Penama yang tercatat dalam
geran adalah pemilik hak mutlak hartanah walaupun bayaran telah dibuat atau
hartanah diusahakan oleh individu lain.
Sekiranya pembelian menggunakan
pinjaman bank atau tanah tersebut masih digadaikan oleh pihak bank,
kebiasaannya melibatkan urusan bersama peguam.
Bagi hartanah atau rumah yang
berstatus Strata atau bukan hartanah Standard, ianya berbeza dan mengambil masa
kerana melibatkan permohonan kebenaran dari Kerajaan negeri. Setiap negeri
mungkin berbeza dari segi syarat-syaratnya.
Secara umumnya, urusan
penukaran atau pemindahan Hakmilik di Malaysia diuruskan di Pejabat Tanah dan
Daerah / Galian di Malaysia.
Terdapat 3 langkah prosedur
pindah milik;
(i) Proses Penyaksian
(ii) Proses Taksiran Duti Setem
LHDN
(iii) Proses Pendaftaran /
Geran di Pejabat Tanah
(i) PROSES PENYAKSIAN
=====================
Proses penyaksian adalah
menggunakan Borang 14A Kanun Tanah Negara (PINDAH MILIK TANAH / BAHAGIAN /
PAJAKAN) yang boleh diperolehi secara percuma di Pejabat Tanah. Borang ini
perlu diisi oleh penama pembeli / penerima dan penjual / pemberi yang tercatat
nama dalam geran.
Proses penyaksian boleh
dilakukan di hadapan peguam(dikenakan bayaran) atau
pegawai Pentadbir (percuma).
Jikalau geran berstatus Tanah
Simpanan atau Rezab Melayu, penyaksian mestilah di hadapan pegawai pentadbir
tanah. Paling penting pembeli / penerima dan penjual / pemberi mestilah hadir
bersama semasa penyaksian dalam borang ini dilakukan.
Semasa kaedah penyaksian
dilakukan, pastikan beberapa dokumen penting dibawa sekali. Dokumen tersebut
adalah:-
a) Kad Pengenalan kedua belah
pihak.
b) Geran Hakmilik ASAL.
c) Borang 14A (Wajib diisi
dengan PEN DAKWAT HITAM SAHAJA). Tidak boleh dipadamkan dengan liquid.
d) Sijil Kelahiran Asal jika
melibatkan hartanah Rezab Melayu.
e) Surat Pemegang Amanah (jika
berkaitan).
f) Lampirkan Surat Kebenaran
Pindah Milik /Gadaian jika geran tercatat adanya Sekatan-Sekatan Kepentingan
atau Kaveat.
Selepas kesemua lampiran di
atas telah disemak dan disahkan benar, borang 14A tersebut akan ditandatangani
oleh pembeli / penerima dan penjual / pemberi serta peguam / pegawai Pentadbir
Tanah.
Info tambahan: Bawa bersama
Borang Taksiran LHDN untuk ditandatangani oleh pembeli / penerima.
.............................................................................
(ii) PROSES TAKSIRAN DUTI SETEM
LHDN
===================================
Proses Penyaksian dan proses
Taksiran Duti Setem ini boleh dilakukan pada hari atau masa yang sama. Tetapi
proses ke-2 ini mengambil masa kebiasaannya 1-2 minggu untuk selesai.
Proses taksiran memerlukan
pembeli / penerima dan penjual / pemberi mengisi dan menandatangani Borang
Permohonan Taksiran Pindah Milik Hartanah (Borang PDS 15).
Proses tandatangan hendaklah
dilakukan semasa pembeli / penerima berkumpul untuk menandatangani Borang 14A.
Borang PDS 15 ini boleh
diserahkan oleh sesiapa sahaja atau wakil ke pejabat LHDN.
.............................................................................
Dokumen penting yang perlu
diserahkan adalah;
1) Borang PDS 15 yang diisi dan
ditandatangani pembeli / penerima dan penjual / pemberi (Pastikan alamat
surat-menyurat pembeli / penerima betul kerana surat taksiran LHDN akan
dihantar ke alamat tersebut).
2) Salinan Borang 14A.
3) Salinan Geran.
4) Salinan Kad Pengenalan semua
pembeli penerima dan penjual / pemberi.
Setelah ianya diserahkan, anda
perlu menunggu surat Notis Taksiran Pindah Milik Harta Tanah yang menyebut
berapa nilai harga duti setem yang anda perlu bayar kepada LHDN. Surat tersebut
akan sampai kepada anda dalam tempoh 1-2 minggu selepas penyerahan.
Anda juga boleh menyemak status
sama ada taksiran hartanah tersebut sama ada sudah selesai atau belum secara
talian atau online di laman web Jabatan Penilaian & Perkhidmatan Harta
(JPPH) dengan memasukkan no. adjudikasi atau No. kad pengenalan anda untuk
mengetahui status.
Kiraan jumlah Duti Setem LHDN
yang dikenakan untuk pemindahan Hakmilik hartanah adalah seperti berikut
Nilai Taksiran Peratusan Duti
Setem;
- RM 100,000 pertama 1%
- RM 100,001 hingga 500,000 2%
- RM 500,001 dan ke atas 3%
Rujuk kalkulator pengiraan di
sini: http://www.jpph.gov.my/V2/kira_dutisetem.php?versi=2
.............................................................................
Seterusnya anda dikehendaki
membayar Duti Setem di pejabat LHDN dalam tempoh 30 hari dari tarikh notis
tersebut.
Duti Setem boleh juga dibayar
secara online dengan mencatatkan No. adjudikasi taksiran tersebut. Anda boleh
mencetak Sijil Setem untuk diserahkan kepada Pejabat Tanah nanti.
Sekiranya berlaku kelewatan
pembayaran, anda dikenakan penalti di bawah Seksyen 47A, Akta Setem 1949
sebanyak RM25.00 atau 5% daripada nilai Duti, yang mana lebih tinggi jika
disetemkan dalam tempoh 3 bulan selepas tempoh masa untuk setem.
Penalti akan bertambah sekali
ganda jika dibuat selepas tempoh 3 bulan tetapi sebelum 6 bulan daripada masa
tersebut.
Jika selepas 6 bulan penalti
akan bertambah sekali ganda lagi. Sebaiknya setelah menerima surat tersebut,
segeralah membuat bayaran Duti Setem (penyeteman).
Info Tambahan: Semasa menunggu
surat notis taksiran LHDN ni tiba, pembeli / penerima dan penjual / pemberi
boleh menguruskan dokumen-dokumen lain yang diperlukan dalam proses ke-3 nanti.
Antaranya adalah bil bayaran
Cukai Tanah Tahun Semasa dan Cukai Taksiran (Pintu) Tahun Semasa atau surat /
resit pengesahan Majlis Perbandaran.
Lebih banyak dokumen perlu
disediakan jika pindah Hakmilik melibatkan hartanah syarikat, pertubuhan,
Pemegang Amanah, Surat Kuasa, Pihak berkuasa negeri (low cost), gadaian dan kaveat.
.............................................................................
(iii) PROSES PENDAFTARAN /
GERAN DAN PEJABAT TANAH
=======================================
Proses ini dibuat di Pejabat
Tanah atau Pejabat Pendaftar di mana Hakmilik hartanah tersebut dikeluarkan.
Ia melibatkan penyerahan
dokumen-dokumen berkaitan kepada pihak Pejabat Tanah sebelum Geran baru /
perubahan dikeluarkan / dilakukan. Dokumen boleh diserahkan oleh pembeli atau
wakil.
Dokumen asas yang perlu
diserahkan adalah seperti berikut;
a) Borang 14A asal.
b) Hakmilik / Geran asal.
c) Sijil Setem LHDN.
d) Notis Taksiran LHDN asal.
e) Salinan Kad Pengenalan depan
dan belakang pembeli / penerima.
f) Salinan Kad Pengenalan depan
dan belakang penjual / pemberi.
g) Salinan resit / bil Cukai
Tanah Tahun Semasa.
h) Salinan resit / bil Cukai
Taksiran (Pintu) Tahun Semasa atau surat/resit pengesahan Majlis Bandaran.
Cukai Tanah Tahunan Semasa
boleh disemak di Pejabat Tanah. Cukai-Cukai Taksiran (Pintu) Tahunan Semasa
pula boleh diambil di Majlis Daerah / Bandaran.
Jika hartanah tersebut belum
dikenakan Cukai Pintu, sila dapatkan surat pengesahan tersebut daripada Majlis
Daerah / Bandaran.
.............................................................................
Sekiranya pindah Hakmilik
melibatkan hartanah tertentu atau individu khas, beberapa dokumen tambahan
perlu disertakan. Iaitu;
a) Sijil Kelahiran pembeli /
penerima - jika melibatkan Tanah Rezab Melayu.
b) Surat Pemegang Amanah (jika
melibatkan bahagian tanah tidak mencukupi atau penerima tidak cukup umur).
c) Salinan Surat Kuasa Wakil
dan berdaftar di pejabat tanah (jika melibatkan kuasa tertentu).
d) Surat Kebenaran Pihak
Berkuasa Negeri (jika melibatkan pihak berkuasa negeri seperti pembelian rumah
kos rendah).
e) Surat Kebenaran Pemegang
Gadaian - jika melibatkan hartanah yang masih digadai
f) Surat Kebenaran Pemegang
Kaveat (jika melibatkan hartanah yang ada sekatan Kaveat).
g) Salinan Surat Nikah / Daftar
Perkahwinan (jika pindah milik melibatkan suami isteri).
h) Salinan Sijil Kelahiran
(jika pindah Hakmilik melibatkan anak-beranak / adik-beradik).
i) Jika pindakmilik melibatkan
hartanah syarikat (lebih banyak dokumen disediakan melibatkan Suruhanjaya
Syarikat Malaysia (SSM), memorandum serta Article).
j) Jika pindak Hakmilik
melibatkan pertubuhan (lebih banyak dokumen disediakan melibatkan carian
Pendaftar Pertubuhan (ROS), senarai AJK, Akta Perlembagaan pertubuhan serta
minit mesyuarat berkaitan).
Setelah dokumen-dokumen disemak
olejlh pegawai Pejabat Tanah, anda dikehendaki menjelaskan bayaran pendaftaran
pindah Hakmilik yang jumlahnya (bagi negeri Selangor) adalah seperti berikut :
Nilai Taksiran Jumlah Bayaran;
√ RM50,000 pertama = RM50
√ RM50,001 - RM200,000 = RM200.00
√ RM200,001 - RM500,000

Masih ramai yang tidak tahu
bagaimana untuk memohon penukaran pindahmilik hartanah tanpa perlu menggunakan
khidmat Ejen Hartanah.
Jika anda diberikan sesuatu hartanah oleh ahli keluarga atau sesiapa sahaja, anda boleh menukar hak pemilikan hartanah tersebut dengan sendiri bagi menjimatkan kos.
Tahukah anda, sesuatu dokumen
hak pemilikan atau geran hartanah adalah seperti Kad Pengenalan / Sijil Surat
Beranak.
Penama yang tercatat dalam
geran adalah pemilik hak mutlak hartanah walaupun bayaran telah dibuat atau
hartanah diusahakan oleh individu lain.
Sekiranya pembelian menggunakan
pinjaman bank atau tanah tersebut masih digadaikan oleh pihak bank,
kebiasaannya melibatkan urusan bersama peguam.
Bagi hartanah atau rumah yang
berstatus Strata atau bukan hartanah Standard, ianya berbeza dan mengambil masa
kerana melibatkan permohonan kebenaran dari Kerajaan negeri. Setiap negeri
mungkin berbeza dari segi syarat-syaratnya.
Secara umumnya, urusan
penukaran atau pemindahan Hakmilik di Malaysia diuruskan di Pejabat Tanah dan
Daerah / Galian di Malaysia.
Terdapat 3 langkah prosedur
pindah milik;
(i) Proses Penyaksian
(ii) Proses Taksiran Duti Setem
LHDN
(iii) Proses Pendaftaran /
Geran di Pejabat Tanah
(i) PROSES PENYAKSIAN
=====================
Proses penyaksian adalah
menggunakan Borang 14A Kanun Tanah Negara (PINDAH MILIK TANAH / BAHAGIAN /
PAJAKAN) yang boleh diperolehi secara percuma di Pejabat Tanah. Borang ini
perlu diisi oleh penama pembeli / penerima dan penjual / pemberi yang tercatat
nama dalam geran.
Proses penyaksian boleh
dilakukan di hadapan peguam(dikenakan bayaran) atau
pegawai Pentadbir (percuma).
Jikalau geran berstatus Tanah
Simpanan atau Rezab Melayu, penyaksian mestilah di hadapan pegawai pentadbir
tanah. Paling penting pembeli / penerima dan penjual / pemberi mestilah hadir
bersama semasa penyaksian dalam borang ini dilakukan.
Semasa kaedah penyaksian
dilakukan, pastikan beberapa dokumen penting dibawa sekali. Dokumen tersebut
adalah:-
a) Kad Pengenalan kedua belah
pihak.
b) Geran Hakmilik ASAL.
c) Borang 14A (Wajib diisi
dengan PEN DAKWAT HITAM SAHAJA). Tidak boleh dipadamkan dengan liquid.
d) Sijil Kelahiran Asal jika
melibatkan hartanah Rezab Melayu.
e) Surat Pemegang Amanah (jika
berkaitan).
f) Lampirkan Surat Kebenaran
Pindah Milik /Gadaian jika geran tercatat adanya Sekatan-Sekatan Kepentingan
atau Kaveat.
Selepas kesemua lampiran di
atas telah disemak dan disahkan benar, borang 14A tersebut akan ditandatangani
oleh pembeli / penerima dan penjual / pemberi serta peguam / pegawai Pentadbir
Tanah.
Info tambahan: Bawa bersama
Borang Taksiran LHDN untuk ditandatangani oleh pembeli / penerima.
.............................................................................
(ii) PROSES TAKSIRAN DUTI SETEM
LHDN
===================================
Proses Penyaksian dan proses
Taksiran Duti Setem ini boleh dilakukan pada hari atau masa yang sama. Tetapi
proses ke-2 ini mengambil masa kebiasaannya 1-2 minggu untuk selesai.
Proses taksiran memerlukan
pembeli / penerima dan penjual / pemberi mengisi dan menandatangani Borang
Permohonan Taksiran Pindah Milik Hartanah (Borang PDS 15).
Proses tandatangan hendaklah
dilakukan semasa pembeli / penerima berkumpul untuk menandatangani Borang 14A.
Borang PDS 15 ini boleh
diserahkan oleh sesiapa sahaja atau wakil ke pejabat LHDN.
.............................................................................
Dokumen penting yang perlu
diserahkan adalah;
1) Borang PDS 15 yang diisi dan
ditandatangani pembeli / penerima dan penjual / pemberi (Pastikan alamat
surat-menyurat pembeli / penerima betul kerana surat taksiran LHDN akan
dihantar ke alamat tersebut).
2) Salinan Borang 14A.
3) Salinan Geran.
4) Salinan Kad Pengenalan semua
pembeli penerima dan penjual / pemberi.
Setelah ianya diserahkan, anda
perlu menunggu surat Notis Taksiran Pindah Milik Harta Tanah yang menyebut
berapa nilai harga duti setem yang anda perlu bayar kepada LHDN. Surat tersebut
akan sampai kepada anda dalam tempoh 1-2 minggu selepas penyerahan.
Anda juga boleh menyemak status
sama ada taksiran hartanah tersebut sama ada sudah selesai atau belum secara
talian atau online di laman web Jabatan Penilaian & Perkhidmatan Harta
(JPPH) dengan memasukkan no. adjudikasi atau No. kad pengenalan anda untuk
mengetahui status.
Kiraan jumlah Duti Setem LHDN
yang dikenakan untuk pemindahan Hakmilik hartanah adalah seperti berikut
Nilai Taksiran Peratusan Duti
Setem;
- RM 100,000 pertama 1%
- RM 100,001 hingga 500,000 2%
- RM 500,001 dan ke atas 3%
Rujuk kalkulator pengiraan di
sini: http://www.jpph.gov.my/V2/kira_dutisetem.php?versi=2
.............................................................................
Seterusnya anda dikehendaki
membayar Duti Setem di pejabat LHDN dalam tempoh 30 hari dari tarikh notis
tersebut.
Duti Setem boleh juga dibayar secara online dengan mencatatkan No. adjudikasi taksiran tersebut. Anda boleh mencetak Sijil Setem untuk diserahkan kepada Pejabat Tanah nanti.
Sekiranya berlaku kelewatan pembayaran, anda dikenakan penalti di bawah Seksyen 47A, Akta Setem 1949 sebanyak RM25.00 atau 5% daripada nilai Duti, yang mana lebih tinggi jika disetemkan dalam tempoh 3 bulan selepas tempoh masa untuk setem.
Penalti akan bertambah sekali ganda jika dibuat selepas tempoh 3 bulan tetapi sebelum 6 bulan daripada masa tersebut.
Jika selepas 6 bulan penalti
akan bertambah sekali ganda lagi. Sebaiknya setelah menerima surat tersebut,
segeralah membuat bayaran Duti Setem (penyeteman).
Info Tambahan: Semasa menunggu
surat notis taksiran LHDN ni tiba, pembeli / penerima dan penjual / pemberi
boleh menguruskan dokumen-dokumen lain yang diperlukan dalam proses ke-3 nanti.
Antaranya adalah bil bayaran
Cukai Tanah Tahun Semasa dan Cukai Taksiran (Pintu) Tahun Semasa atau surat /
resit pengesahan Majlis Perbandaran.
Lebih banyak dokumen perlu
disediakan jika pindah Hakmilik melibatkan hartanah syarikat, pertubuhan,
Pemegang Amanah, Surat Kuasa, Pihak berkuasa negeri (low cost), gadaian dan kaveat.
.............................................................................
(iii) PROSES PENDAFTARAN /
GERAN DAN PEJABAT TANAH
=======================================
Proses ini dibuat di Pejabat
Tanah atau Pejabat Pendaftar di mana Hakmilik hartanah tersebut dikeluarkan.
Ia melibatkan penyerahan
dokumen-dokumen berkaitan kepada pihak Pejabat Tanah sebelum Geran baru /
perubahan dikeluarkan / dilakukan. Dokumen boleh diserahkan oleh pembeli atau
wakil.
Dokumen asas yang perlu
diserahkan adalah seperti berikut;
a) Borang 14A asal.
b) Hakmilik / Geran asal.
c) Sijil Setem LHDN.
d) Notis Taksiran LHDN asal.
e) Salinan Kad Pengenalan depan
dan belakang pembeli / penerima.
f) Salinan Kad Pengenalan depan
dan belakang penjual / pemberi.
g) Salinan resit / bil Cukai
Tanah Tahun Semasa.
h) Salinan resit / bil Cukai
Taksiran (Pintu) Tahun Semasa atau surat/resit pengesahan Majlis Bandaran.
Cukai Tanah Tahunan Semasa
boleh disemak di Pejabat Tanah. Cukai-Cukai Taksiran (Pintu) Tahunan Semasa
pula boleh diambil di Majlis Daerah / Bandaran.
Jika hartanah tersebut belum
dikenakan Cukai Pintu, sila dapatkan surat pengesahan tersebut daripada Majlis
Daerah / Bandaran.
.............................................................................
Sekiranya pindah Hakmilik
melibatkan hartanah tertentu atau individu khas, beberapa dokumen tambahan
perlu disertakan. Iaitu;
a) Sijil Kelahiran pembeli /
penerima - jika melibatkan Tanah Rezab Melayu.
b) Surat Pemegang Amanah (jika
melibatkan bahagian tanah tidak mencukupi atau penerima tidak cukup umur).
c) Salinan Surat Kuasa Wakil
dan berdaftar di pejabat tanah (jika melibatkan kuasa tertentu).
d) Surat Kebenaran Pihak
Berkuasa Negeri (jika melibatkan pihak berkuasa negeri seperti pembelian rumah
kos rendah).
e) Surat Kebenaran Pemegang
Gadaian - jika melibatkan hartanah yang masih digadai
f) Surat Kebenaran Pemegang
Kaveat (jika melibatkan hartanah yang ada sekatan Kaveat).
g) Salinan Surat Nikah / Daftar
Perkahwinan (jika pindah milik melibatkan suami isteri).
h) Salinan Sijil Kelahiran
(jika pindah Hakmilik melibatkan anak-beranak / adik-beradik).
i) Jika pindakmilik melibatkan
hartanah syarikat (lebih banyak dokumen disediakan melibatkan Suruhanjaya
Syarikat Malaysia (SSM), memorandum serta Article).
j) Jika pindak Hakmilik
melibatkan pertubuhan (lebih banyak dokumen disediakan melibatkan carian
Pendaftar Pertubuhan (ROS), senarai AJK, Akta Perlembagaan pertubuhan serta
minit mesyuarat berkaitan).
Setelah dokumen-dokumen disemak
olejlh pegawai Pejabat Tanah, anda dikehendaki menjelaskan bayaran pendaftaran
pindah Hakmilik yang jumlahnya (bagi negeri Selangor) adalah seperti berikut :
Nilai Taksiran Jumlah Bayaran;
√ RM50,000 pertama = RM50
√ RM50,001 - RM200,000 = RM200.00
√ RM200,001 - RM500,000